Suvi Nurmi: Ekfrasis – erään taidetilan historia

February 9th, 2016 by Oksasenkatu

12622349_822891891171669_3319002358149501039_o

17. – 28.2.2016.
Avoinna ti-su klo 12-18.

Tervetuloa avajaisiin ti 16.2. klo 18-20!

Oksasenkatu 11:n persoonallisen galleriatilan ottamisesta taiteen käyttöön tulee kuluneeksi nyt tasan 20 vuotta. Kuvataiteilija Suvi Nurmen yksityisnäyttely pureutuu tilaa koskeviin muistoihin ja mielikuviin.

Vuonna 1996 tilassa aloitti toimintansa kulttimaineeseen kohonnut galleri leena kuumola, joka suosi kokeellista video- ja tilataidetta ja tarjosi taiteilijoille ilmaiset näyttelytilat ensimmäisenä galleriana Helsingissä. Samaa tinkimätöntä, epäkaupallista linjaa on jatkanut tilassa nykyään toimiva, taiteilijaryhmän vapaaehtoisvoimin pyörittämä Oksasenkatu 11. Välissä tila toimi hetken aikaa Kuvataideakatemian galleriana.

Kun Suvi Nurmi kutsuttiin pitämään yksityisnäyttely Oksasenkatu 11:ssä, hän otti lähtökohdakseen tilan värikkään historian ja etenkin ihmiset tapahtumien takana. Nurmi haastatteli yli kahtakymmentä henkilöä, joille tila oli tavalla tai toisella tuttu. Erityisesti taiteilijaa kiinnosti se, miten eri tavoin galleriatilan fyysiset puitteet sanallistettaisiin, kun apuna olisivat pelkät muistot ja mielikuvat.

Haastattelumateriaalia kertyi yli 15 tuntia. Mukana oli tilan entisiä ja nykyisiä pyörittäjiä, oman näyttelynsä Oksasenkadulla joskus pitäneitä taiteilijoita sekä satunnaisia näyttelyvieraita. Eräs haastateltavista oli työskennellyt tilassa 1990-luvun alkupuolella, kun siinä toimi antikvariaatti. Jututettavaksi pääsi myös Oksasenkatu 11:n entinen isännöitsijä, joka pystyi raottamaan talon historiaa 1950-luvulta saakka.

Viisi vuotta sitten Kuvataideakatemiasta valmistuneen Suvi Nurmen taiteesta tekee poikkeuksellista se, että hän työskentelee kuvataiteilijana sanojen keinoin. Myös tällä kertaa teksti on pääosassa niin kirjoitetussa kuin puhutussakin muodossa. Tässä näyttelyssä taiteilija kuitenkin laajentaa ilmaisuaan kuvallisempaan suuntaan, sillä yhtenä teoksena nähdään haastateltujen piirtämistä pohjapiirroksista muodostuva animaatio.

Näyttelyn nimi ”Ekfrasis” merkitsee kirjallisuudentutkimuksessa taideteoksen kuvailua sanojen keinoin. Käsite on toisinaan laajennettu tarkoittamaan myös muiden kohteiden, kuten rakennusten ja tilojen sanallista kuvausta.

Lisätietoja:
Suvi Nurmi, 0503801089 / nurmisuvi@gmail.com / http://suvinurmi.webs.com/ / https://www.facebook.com/nurmisuvi/

Lauri & Jenni Luhta: Besoins

January 24th, 2016 by Oksasenkatu

besoins

Lauri & Jenni Luhta / Besoins – Uusia kuvia ja ääniä

Näyttely avoinna 3.2-14.2.2016, ke-su klo 12-18
Tervetuloa avajaisiin 2.2 klo 18-20!
Yleisöopastus su 14.2. klo 14:00

Besoins on Lauri ja Jenni Luhdan uusi kuvaa ja ääntä yhdistävä näyttelyteos. Teos rakentuu seinille ripustetuista digitaalisista tulosteista ja tilassa soivista äänistä, jotka kokonaisuutena täyttävät koko Oksasenkatu 11 -gallerian kaksikerroksisen tilan. Äänet ovat Laurin ja kuvat Jennin tekemiä. Osuudet on toteutettu niin, että ne voitaisiin esittää erillään, mutta niin ei tehdä. Besoins rinnastaa kuvan ja äänen, koska niiden aihe on havaittavasti yhtä. Koska aihe on havaittavasti yhtä, kuva ja ääni eivät tyhjennä toisiaan, vaan lujittavat otettaan vastaanotossaan. Besoins on näyttely joka kutsuu astumaan sisään, kulkemaan läpi ja tulemaan ulos, kukin tarpeidensa mukaan.

Lauri Luhta (s. 1980) on helsinkiläinen live- ja mediataiteilija, tapahtumien järjestäjä, arkistoija, humanisti, teologi ja olemisen vartija. Jenni Luhta (os. Markkanen, s. 1986) on helsinkiläinen kuva-, performanssi- ja moraalinen taiteilija. Lauri ja Jenni Luhta ovat työskennelleet yhdessä vuoden 2015 alusta lähtien. Yhteistyö on käsittänyt näyttelyitä, ääniesityksiä, esitettyä filosofiaa, performansseja ja performanssitapahtumia.

*******

Lauri & Jenni Luhta / Besoins – New images and sounds

exhibition open 3.2.-14.2. 2016, wed-sun 12-18
opening 2.2. 18-20 Welcome!
Guided tour sun 14.2. at 14:00

Besoins is the new exhibition work of Lauri and Jenni Luhta combining image and sound. The work consists of digital prints displayed on walls and sounds played in rooms, which, as a complete entity, fill the whole two-level space of Oksasenkatu 11 gallery.
Sounds are made by Lauri and pictures by Jenni. These portions are realised in such a way that they could well be presented separately, but that is not what is done here. Besoins juxtaposes image and sound, because their subject matter is perceptibly the
same. Because the topic is recognizably one, the image and the sound do not deplete each other, but instead strengthen their hold as they are received. Besoins is an exhibition that invites to step inside, pass through and come out, according to one’s needs.

Lauri Luhta (b. 1980) is Helsinki-based live and media artist, organizer of events, archivist, humanist, theologian and custodian of being. Jenni Luhta (nee Markkanen, b. 1986) is Helsinki-based visual, performance and moral artist. Lauri and Jenni Luhta have worked together since the beginning of 2015. Their collaboration has entailed exhibitions, sound performances, performed philosophy, performance art and performance events.

Juan Duarte Regino: ENACTMENT

January 17th, 2016 by Oksasenkatu

12525459_813860252074833_3425169321632095834_o

Welcome to Oksasenkatu 11 on Saturday 23rd of January to follow
1 hour long audiovisual performance ENACTMENT by Juan Duarte

SCHEDULE:
7pm – doors open
8pm – Show Time (it IS ok to enter once show has started)
9pm – Show endS
10pm – doors close

This will be the premier of a new audiovisual work of interactive relations between sound and visuals. Through a series of sound generators multiple waves are created to collide and emerge during a live performance of one hour. The work takes as a reference the concept of “Cognitive Enactment” a process in which humans can learn from meaningful interactions with objects that imply an ecological approach on interaction in between user, interface and environment.

///
Juan Duarte Regino (Mexico City, 1985) is a media artist based in Helsinki since 2011. He obtained the degree of Master of Arts at the Medialab Helsinki in 2015 – Aalto University. His work in New Media has been hosted in the following festivals, galleries and cultural organisations: CMT Festival, The Centre for Contemporary Art – Ujazdowski Castle, Haiart, Pixelache, Ptarmigan, Ljudmila, Rundum, Third Space, Nida Art Colony, Spiral Gallery, Roda Sten Konsthall.

http://juanduarteregino.com/

Daniel Moreira and Rita Castro Neves: LAKING

December 26th, 2015 by Oksasenkatu

Laking_fb

Opening and artist book launch: 31st December from 18h till 22h.
31.12.2015 – 17.1.2016 | Thursday til Sunday | 2pm-6pm

Laking is the first collaborative exhibition by Portuguese artists Daniel Moreira and Rita Castro Neves, following an invitation by Oksassenkatu 11 artist-run gallery, in Helsinki, Finland. This invitation immediately raised questions about what it means to produce work in collaboration, with its dilution of authorship, the idiosyncrasies of different mediums of representation – drawing, photography, video, and the possibility of occupying a space between spaces of representation.

The experience of staying in a traditional Finnish summer cottage by the lake, by nature an idealized site, was the visual and emotional trigger for this new body of work. Anchored in real images from Finland and Portugal, we have been constructing a metaphorical space which explores the theme of landscape and its modes of representation. Thinking about the internalization of the idea of an exterior landscape (or is it the externalization of the idea of an interior landscape?) and referencing Caspar David Friedrich in general and the ruchenfigur in particular, the group of images in this show composed by photographs, drawing and vídeos, question the observer into discovering a place that is constructed from two places. Certainly not an hybrid, but imagined, who knows utopian.

The duplicity or polarity present in the project (lake-land, Portugal-Finland, drawing-photography, interior-exterior, container-contained, matter-contour, day-night, ice-earth, Daniel-Rita) is constantly opposed by the idea of a visceral aquatic fusionism.

As with relationships, to understand a lake, demands this double acceptance of fusion and dillution, and individuality.
The lake´s componentes such as algae, stones, animals, boats… are integrated and fused under one concept. But if it is true that all the elements form the lake and participate of it, they still keep their form and original nature, their individuality.The title of the exhibition Laking, plays with the words Lake and Lacking, in a new verb to lake. The idealized idea of a lake where in fusion we become one, always including the understanding of the impossibility of its full realization.
Laking, a verbal form that didn’t exist but now does.

Read the rest of this entry »

OPEN CALL III – Screening

December 18th, 2015 by Oksasenkatu

Oksasenkatu 11 esittää Open Call III – hakemuksista valitun neljän tekijän teokset Hinterlands – näyttelyn päätteeksi sunnuntaina klo 19. Tervetuloa!

Oksasenkatu 11 is screening four films selected from the Open Call III – applications on 20.12 at 7PM, warmly Welcome all!

marta_3

Jussi Matilainen : Marta, 2013

Starring the animation is a femme fatale figure. Something has happened and should be done to correct the situation. Or nothing has happened and it’s all just a delusion. The story fades out other agents and focuses on the character Marta and the places of present or future events. Another character, a man, is presented at the brink of action. The mood is awaiting. Matilainen’s work bases on modifying existing material. The piece lends from Robert Aldrich’s Kiss Me Deadly (1955). In the beginning of the movie Christina (Cloris Leachman) dies taking a secret to the grave. Her last words before her violent death are ”remember me” – a tangible clue that leads into the key to the solution lying in herself. In the animation Marta, played by Christina (voice Marta Khrshanovskaya) doesn’t reveal her secret. The story doesn’t lead anywhere but circles around. A final conclusion isn’t needed – nor would it matter.

What lays is trust, belief or disbelief. The responsibility falls on the viewer. Marta is a woman in anguish and a suspect. The archetype of a femme fatale isn’t concluded although traditionally remaining a side character now becomes the lead.

Novell

Inka Matilainen : Novell, 2013

Novell is a film about the breach between childs’ and adults world and the inevitable change that growth brings told via encounter between girl and a horse.

Inka matilainen (b. 12th of February 1981 in Helsinki) has graduated from the Academy of Pekka Halonen as an visual and media artist and has been working with visual and performing arts for several years. Currently she is continuing her studies at the University of Art and Design Helsinki UIAH, School of Motion Picture, Television and Production Design at the department of Production design. Novell is Matilainens second direction work, which she has also written and animated. Novell has so far toured several festivals in world.

Missing tapes

Elina Oikari : Missing Tapes from a Highway Set, 2015

Elina Oikari is a Finnish filmmaker. She has directed several short films and co-worked with composers and conductors for the film screenings with live music.

Remake

I was traveling in the United States during the deep recession in 2009. Missing Tapes from a Highway Set is an essay film that works on an intimate level, like a diary, but it also associates with the symptoms of recession. Some of the filming locations are the same where Hollywood classics like Rebel Without a Cause (1955) were shot. These locations intertwine with my experiences from the road and people we met. Thoughts run through nostalgic super 8 mm material as well as bleak digital videotape.

9vaihetta

Lauri Linna : The Nine Stages of  A Decaying Corpse 2013

The documentary follows the changes of demolition of  an 1950’s town house. Before it’s demolition the house had been a commune for a decade. The demolition of  the house is juxtaposed to a Chinese Song dynasty era poem “Nine Stages of A Decaying Corpse” by Su Tungpo. The poem is based on Buddhist Death Meditation tradition.

Lauri Linna is a Helsinki based visual artist, who works with moving image and with several other techniques. The repeating themes in his body of work are emptiness, interlude and the study of the seemingly meaningless things. Linna is currently finishing his Masters degree at Aalto University in the Visual Culture and Contemporary Art (ViCCA) department.

Egle Oddo & Timo Tuhkanen: H i n t e r l a n d s

November 29th, 2015 by Oksasenkatu

Hinterlands_Oddo_Tuhkanen-2

Open Call III

5.12 – 20.12.2015
Open Wed-Sun 14-19
Opening on Friday 4.12 at 17:30 – 20:00, Welcome all!

There is a spot between the earth and the moon, and when you play a specific sound frequency you are transported away and disappear.
When you come back you hold an unknown object in your hands. The object is somewhat familiar to known objects, but its substance and ultimate identity are unknown.
The first to travel was Saint Olga, who came back after two years holding something like a seashell; it contained a mass of unknown information advancing the exploration of space. After her many others have been leaving. The project has been going on for several decades now. A space ship has been constructed around that spot. Waiting for those who return are those that never left; they tried to go but for some reason did not make it.
Only fragments of objects reappeared, new things for us to decipher.

Rule One: One entity per ride; no teams, no couples.

Rule Two: No artificial intelligences; whatever’s out there won’t stop for a smart machine, at least not the kind we know how to build.

Rule Three: Recording instruments are a waste of space; they always come back blank.

(from Hinterlands script for the exhibition)

OK 11 has been studied as a film location. Viewing its itinerary the authors have written a script inspired by William Gibson’s novel Hinterlands. During the building of the exhibition the script is played and filmed at the gallery.

The display at OK 11 consists of elements introduced in the space either preliminary or residual to the filming.

Practically filming has been used as a method for the production of the space.  The narrative is presented as residual of the cinematic action. The mental text, experienced in the itinerary of the exhibition forms the cinematic artifact.

Riekki & Luukkonen: SAALIS(TAJA)

November 3rd, 2015 by Oksasenkatu

RIEKKI & LUUKKONEN 1

Saalis(taja)

Teoskokonaisuus on tuhoamisrituaali, koston välikappale.

Olemme saalistajia ja saaliita. Rajapinta on häilyvä. Paluuta karmattomaan, puhtaaseen alkuun ei ole.

Jokainen (väkivallan) teko tai tekemättä jättäminen, silmien sulkeminen jättää ikuisen, lähtemättömän jäljen. Mikään anteeksianto tai almu ei voi pyyhkiä sitä pois. Armo ei tee tehdystä tekemätöntä, tekemättömästä tehtyä.

“Ihminen on keskisuuri peto, joka useimmille lajeille varsin epätyypillisesti tappaa lajikumppaneitaan.” – Hannu Lauerma

Väkivalta on vaihtoehto. Väkivalta on ratkaisu. On aina ollut. Ja tullee aina olemaan. Uskonnolla tai ilman. Ihmisen olemassaolossa piilee saalistamisen, väkivallan ja sadismin siemen.

“I Call Upon You, for The Last Time, to Confess All Your Crimes.” – Häxan (1922)

Saalis(taja) on kahden ihmisyksilön voimin, intensiivisenä yhteistyönä manattu rituaalinen teoskokonaisuus. Näyttely on ensimmäinen osa rituaaliketjua ja keskittyy tuhoamiseen.

Prey

Prey is a ritual of destruction and revenge.

It explores the concept of prey – to be both prey and to be preyed upon.  The border between the two is often blurred or interchangeable.

Every act of violence, including the decision to look away, leaves an eternal mark.  It can not be erased with an apology or any kind of alms. Forgiveness does not undo the violent act.

“The Human is a medium sized beast, which, unlike other animals kills its own species.”
– Hannu Lauerma (Chief psychiatrist, research professor at Psychiatric Hospital for Prisoners)

Violence has always been a solution. Violence is a choice. Violence, stalking and sadism are an inherent part of and are deeply ingrained in human nature.

“I call upon you, for the last time, to confess all your crimes.” Häxan (1922)

The exhibition Prey is a ritualistic work which has emerged from intensive exploration and collaboration between two human beings. The exhibition forms the first part of a chain exploring the concept of destruction.

Mikko Ensio ja Vehmersuo: LET’S GO CHEAP

November 1st, 2015 by Oksasenkatu

11010993_10153356821284585_5798421876716287904_n

Oksasenkatu 11 galleriassa maanantaina 2.11. klo 19 toistaiseksi ainutkertainen esitys:

Mikko Ensio ja Vehmersuo:

LET’S GO CHEAP

Kerronta- ja musiikkiesitys elämistä ja niiden päättymisistä.

Mikko Ensio esittää tarinoita tunnettujen tai omaan elämään liittyneiden ihmisten tapaturmaisista tai luonnollisista kuolemista, mm. Ayrton Senna ja omat sukulaiset.

Vehmersuon esittämät kappaleet nojaavat pohjois-amerikkalaisen kulttuurin lapsuudessa häneen jättämän jäljen perintöihin. Kappaleet ovat kuukauden westernien, gangsteri- ja kauhuelokuvien ja seikkailusarjojen värittämiä neo-balladeja surmaajista ja uhreista.

” Oli hiljaista ja rauhallista. Heillä ei ollut enää mitään hätää”

” O’Life what I’ve done to one of thy own!”

Mikko Ensio kertoo tarinat käyttämättä kliseitä, arkisesti, silti arvokkaasti ja huumoria pois sulkematta, tavalla jonka erilaiset ihmiskohtalot ja kuolemat ansaitsevat. Mikko Ensio lähestyy tarinoitaan ”Viistosti ja Sivusta” pyrkien mieluummin neutraaliin, jopa laiskaan estetiikkaan, kuin varsinaiseen tunneilmaisuun.

Vehmersuolle sarjat ja elokuvat antoivat lapsena kuolemalle gloorian ja viihteen arvon, ehkä jopa kaikessa paradoksaalisuudessaan jotain, joka tarjosi lapselle kanavan hyväksyä kuoleminen osaksi elämää. Vehmersuon pelkistetyissä balladeissa tarinat on riisuttu kaikesta epärealistisuudesta ja kuvaavat ihmisen elämää sellaisena kuin se ”oikeasti” esiintyy sekä surmaajien, että uhrien kannalta.

Open Call III

October 18th, 2015 by Oksasenkatu

Open callIII

Oksasenkatu 11 järjestää kolmannen Open Call:in joulukuussa teemalla elokuvallinen taide.

Oksasenkatu 11 pyytää näytteille kolmannessa Open Call-näyttelyssä elokuvallisen taiteen traditioon liittyviä teoksia. Ehdotetut teokset voivat olla muodoltaan mitä vain, mutta niiden tulee käsitellä taidetta kerronnallisesti äänen, kuvan tai installaation kautta. Otamme vastaan myös teosideoita, jolloin pyydämme huomioimaan, että rakennusaika on neljä päivää.

Galleriatilan kerronnallinen pohjapiirros mahdollistaa ympäristöjen luomisen ja näyttelykokonaisuuden muodostumisen dramaturgiaksi, käsitteli se sitten surrealistista urbaania toimintahäiriötä tai myyttistä luontoa, loppumatonta avaruutta, teinirakkautta, vuosisatojen vihaa, mitä vain.

Oksasenkatu 11 is hosting its third open call exhibition in December under the theme of cinematic art.

The exhibition pieces are asked to have cinematic reference through narrative, sound, still or moving image or character representation. We are open for all ideas, also installation pieces. Please note for proposals that the installing time will be 4 days.

Due to the narrative nature of the Oksasenkatu 11 floorplan, we ask the submissions to consider the possibilities of creating an environment, be it a surreal urban dysfunction or representation of mythic nature, endless space, teenage love, centuries of hate, whatever.

HAKUOHJEET:

Lähetä hakemus liitteineen info@oksasenkatu11.fi viimeistään 5.11.2015.

Otsikoi hakemus ’OK 11 – OC III’

Liitä hakemukseen:

-Kuvaus tai ehdotus teoksesta materiaali – ja teknisten tietojen kanssa (MAX A4)

-CV

INSTRUCTIONS FOR APPLICATION

Send application to info@oksasenkatu11.fi  no later than the 5th of November 2015.

Title your mail with ‘OK 11 – OC III’

We ask you to enclose in the application:

– Description of the art piece / project (max 1 A4) including material and technical requirements

– CV

The artist members of Gallery Oksasenkatu 11 will make the selection. We will inform all applicants about the selection results on the 9th of November latest.

Ella Tahkolahti: KESKIÖ

October 8th, 2015 by Oksasenkatu

Keskiö_digiflyer_uus

Lauantaina 10.10. Oksasenkatu 11 galleriassa aukeaa Ella Tahkolahden näyttely Keskiö.

Ella Tahkolahti (s.1981 )on valmistunut Kuvataideakatemiasta 2010. Tahkolahti on kuvataiteilija ja Oksasenkatu 11 -työryhmän jäsen. Hän työskentelee installaation ja performanssin parissa.
Viimeaikaisissa installaatioteoksissaan Tahkolahti on tutkinut tilan, kuvan ja katsojan suhdetta. Presentaation ja representaation eroa. Kolmiulotteista ja kaksiulotteista. Peiliä ja valoa. Luolaa. Mustaa neliötä. Neliötä. Asioiden ja maailman keskiötä.

Näyttelyä on tukenut Suomen Kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto

Ella Tahkolahti: HUB

oct 11th -nov 1st 2015
opening sat oct 10th at 4-6 pm
opening hours wed- sun at 1-6 pm

On saturday October 10th at Oksasenkatu 11 gallery opens Ella Tahkolahtis exhibition Hub.

Ella Tahkolahti (born 1981) graduated from Finnish Academy of Fine Arts in 2010. She works with installation and performance and is a member of Oksasenkatu 11 group.
In her recent installation work Tahkolahti has been studying the relation between space, image and spectator. The difference between presentation and representation. The three-dimensional and the two-dimensional. Mirror and light. The cave. The black square. Square. The hub of things and the world.

The exhibition was supported by Finnish Cultural Foundation Uusimaa Regional fund