Alan Phelan: Seeing Things That Aren’t There

rosebud-72 (1)

Alan Phelan

Seeing Things That Aren’t There

Sokea Yksityistilaisuus

HIAPin residenssitaiteilijan näyttely Oksasenkatu 11 – galleriassa /

Project Show of HIAP Resident Artist at Oksasenkatu 11 gallery

Näyttelyn avajaiset / Opening Reception:

Lauantaina 22.10.2011 klo 18 alkaen/Saturday 22/10/11 from 6pm

Gallerian aukioloajat / Opening Hours for the Gallery::

Sunnuntaina 23.10.2011 klo 12-18, Keskiviikko – Lauantai 26.-29.10.2011 12-18 /

Sunday 23/10/11, 12-6pm, Wednesday – Saturday 26-29/10/11 12-6pm

Oksasenkatu 11, 00100 Helsinki, Finland

Näyttely esittelee useita irlantilaistaiteilija Alan Phelanin työn alla olevia teoksia, joita hän on työstänyt viimeisen kolmen kuukauden aikana HIAPin taiteilijaresidenssissä. Phelan työskentelee laaja-alaisesti niin tekstiilin, paperimassan kuin videotaiteenkin parissa. Nyt esiteltävien teosten lähtökohtana ovat Helsingin maanalaiset tunneliverkostot, joiden kautta taitelijaon kehittänyt kiinnostustaan “infrastrukturaaliseen estetiikkaan”. Käsite mahdollistaa useiden rinnakkaisten narratiivien olemassaolon liittäen fyysisen poliittiseen ja yhteiskunnallisen yksilölliseen.

Phelan esittää näyttelyssä ensimmäistä kertaa videoteoksen, joka kuvattiin maanalaisessa parkkihallissa Erottajalla, alun perin pommisuojaksi kylmän sodan alkuvuosina rakennetuissa tiloissa. Käsikirjoitus, jossa kolme epätodennäköistä hahmoa keskustelevat autokulttuurin psykologiasta, on kehitetty yhteistyössä irlantilaisen kirjalilijan ja psykoterapeutin Medb Ruanen kanssa. Videon kolme hahmoa kiistelevät alan nyansseista Freudin varhaistuotannosta Lacanin myöhäisempään tuotantoon, metsästäen petollista O-Objektia tai halun saavuttamatonta kohdetta.

Phelanin sekoittaa tuotannossaan sananmukaisia ja vertauskuvallisia viittauksia rohkaisten ristiriitaisiin näkökulmiin ja tulkintoihin yrittäen huomaamattomasti romuttaa kulttuuriset ennakko-odotuksemme. Näyttelyn teokset rakentavat suuria kontrasteja liittämällä yhteen poliittista historiaa, kulttuuriteoriaa, psykoalalyysia, sficiä ja seksuaalisuutta, jotka muokkautuvat kiinnostuksesta narratiiviin, kulttuurien väliseen potentiaaliiin ja suhteellisiin merkityksiin.

///////////////////////////////////////////////

For this exhibition, Irish artist Alan Phelan will present several works that have been developed while on residency at HIAP over the past three months. Phelan works in a variety of media which include fabric, papier-mâché and video. The underground tunnels of Helsinki city formed the starting point for Phelan’s work here.  These allowed him to develop his interest in “infrastructural aesthetic”, a concept that allows several parallel narratives to exist, linking the physical to the political to the societal to the individual.

Phelan will also screen for the first time a video made in the underground car park chambers of Erottaja in Helsinki, built originally during the early Cold War years as an air raid shelter. The script has been developed with Irish writer and psychotherapist Medb Ruane and has three unlikely characters discussing the psychology of car culture. The three argue over some of the nuances of the field from early Freud to the later Lacan, teasing out the illusive O-Object, or the unobtainable object of desire.

With Phelan’s work there is a mix of literal and symbolic references, encouraging conflicting viewpoints and interpretations, attempting to gently undermine the certainty of our cultural assumptions. The works in the show contrast greatly so as to engage political history, cultural theory, psychoanalysis, science fiction and sexuality – shaped through interests in narrative, trans-cultural potential, and provisional meaning.

Alan Phelan (b. 1968 Dublin. Lives and works in Dublin, Ireland) studied at Dublin City University, Dublin, 1989 and Rochester Institute of Technology, New York, 1994. He has exhibited internationally in venues including Cabinet, New York; Chapter, Cardiff, Whitney Museum of American Art, New York; SKUC, Ljubljana; Feinkost, Berlin; SKC, Belgrade. In Ireland he has exhibited at the Irish Museum of Modern Art, mother’s tankstation, Dublin; MCAC, Portadown; Limerick City Gallery of Art, and Solstice Arts Centre, Navan. He was editor/curator for Printed Project, issue five, launched at the 51st Venice Biennale, and has curated exhibitions at the Royal Hibernian Academy, Dublin, Project Arts Centre, Dublin, and Rochester, New York. Phelan was short-listed for the AIB Art Prize in 2007 for his work on the IMMA commission, Goran’s Stealth Yugo, 2009. He has completed several public art projects in Ireland, Wales and New York including projects for Dublin City Council, Dun Laoghaire Rathdown and the Department of Communications. His work is represented in the collections of the Irish Museum of Modern Art, Limerick City Gallery of Art, The National Self-Portrait Collection and several private collections.

Tags:

Leave a Reply